2/6 Jag, Ola och Per Johan var ute och metade. Mest en "slappa"-tur. Fick två abborrar och en mört. Vattenståndet är fortfarande för högt. Drygt 20 grader varmt. Läste högt ur J.G Ballards novellsamling "Krigsfeber". 5/6 Jag, Robert och Per Johan var ute och drog efter båten. En liten gädda var allt vi fick. Det var kul ändå. Robert hade ett nytt och jättedyrt fiskesätt. Larsson körde dit, helt ok. Hade tre nya wobblers oxå. Fortfarande varmt. Skolavslutning i morgon, måste sova. 23/6 Jag, Anders och Martin. Börjar bra, får en liten abborre direkt och Martin får en fin gädda på 1,1 kg. Anders får sen två pyttiga gäddor. Åskväder. 25/6 Semstergänget var ute på Lönnern. Det regnade katter och hundar. Vi lånade Arnes båt. Jag fick tre abborrar och nästan en mört (jag kunde tagit upp den). Basse fick två små gäddor. Jag vann kategorierna "först" och "flest", Basse vann "störst". Vattnet var betydligt varmare en luften, tyvärr hade vi inte badkläder med oss. 26/6 Jag och Johnny var ute och metade. Småfisk var allt vi fick. Pappa fic en brax också. Solen sken och allt var bra. Jag körde. Han har lärt sig att vara tyst nu. Mr & Mrs Smith börjar snart, det ska jag se. 29/6 - 4/7 (OBS! ej med i tabellen) Vår fiskesemeter började. Först åkte vi till Roberts släkt i Herrenäs (23 abborrar). I Musån tog Basse och Larsson var sin abborre och jag och Per Johan var sin mört. I Mellanämten fick jag 5 abborrar och Per Johan och Robert var sin regnbåge på 1,7 kg. Dit ska vi åka igen. Det hela var en helt underbar semester. 5/7 Jag, Basse och Larsson var ute på Lönnern. Vi la i vår lilla båt. Vi åkte bort till Lindö från kyrkan och där i en vik började vi lasta upp de stora gäddorna. Först tog Basse en på 1150g. Kastet därefter fick han en fin abborre. På hans tredje kast fick han en liten gädda som släppte precis vid båten (vi kunde nog fått upp den). Sen tog Larsson en gädda på 1,2 kg. Sen slog jag till med en på 1,5 kg. Gäddorna var verkligen på hugget. Allt detta fick vi på reflex. På hemvägen tog Jag en ännu större abborre än Basses. Allting var perfekt förutom att motorn krånglade. 8/7 Jag, Anders och Martin fiskade på Stråken. Jag fick en gädda på 1,3 kg och en abborre. Anders fick tre abborrar och en pyttegädda. Engström en fin abborre. Motorn gick bra, skumt... 10/7 Jag, Ola och, hör och häpna, Jonas var och fiskade. Alla tre hade fiskekort! Jonas fick två åAnders?-gäddor (=pyttesmå). Det var allt. Måste fixa motorn nu. 12/7 Jag, Anders och Martin var på Lönnern. Jag fick en gädda på 1,1 kg ock en liten. 4 abborrar. Martin och Anders fick lite småfisk. 13/7 Jag och Farsan gick ut på morgonen (kl 8), helt oplanerat, och metade. Ett par abborrar och två braxar fick vi. Braxarna planterade jag in i bäcken. Vet inte om de överlever. 21/7 Jag, Johnny och Ulla gick ute och metade. Egentligen skulle vi se på en älg som pappa sett dagen innan. Och precis när vi lämnade båtbryggan dök älgen upp vid inloppet. Jag har aldrig sett en älg i vatten så innan. Lite mört till kräftfisket fick vi också (3 abborrar + 3 mörtar). 26/7 Jag, Jonas och Martin B satte oss i kanalen och trog upp 37 fiskar tillsammans! Det var kul. Själv to jag 13 abborrar, 3 braxar och 1 mört. Om vi hade suttit längre hade vi säkert fått betydligt mer för det nappade hela tiden. 28/7 Jag och Engström rodde och försökte upprepa gårdagens fångst då han fick en abborre på 9 hg!!! Det lyckades inte så bra, men vi fick lite kräftbete. 2/8 Jag, PJ, Larsson och min käre klasskompis David metade lite grann... Vi fick ett tiotal abborra och lika mycket "vitfisk". Jag vet inte om det heter så, men det syftar på mört, braxen och sådana fiskar. Förmodligen ska vi åka till Davids stuga vid Oskarshamn, den 15/8. Där ska vi dra upp lite redig havsfisk. Fiskesemstrar har jag fått smak på. Tyvärr så är det kräftpremiär i Ätran då, men man kan inte både äta kakan och ha den kvar, fast man kan baka nya. 14/8 Jag, Robert och Arvid fiskade på Stråken. Robert fick en liten abborre. Inte så mycket mer att säga om det. 15/8-17/8 (OBS! Ej med i fisketabellen) Vi var vid Davids stuga utanför Oskarshamn. Det blev inte så mycket fiska av det hela, men kul var det. Vi var ute en gång och då fick vi ca 25 abborrar. Inte att förglömma fick Per Johan två idar. 23/8 Jag, Larsson och Per Johan var på Lönnern. Jag fick två gäddor på 1,5 kg resp. 1,1 kg. Det var i viken vid Lindö. Jag tror att jag fick en båt. Det var ett roligt fiskeår, kanske pga ....